tisdag 29 april 2014

Hannah Arendt om Eichmann

Hannah Arendt berättar att " innan Eichmann gick in i partiet och SS hade han bevisat att han trivdes i föreningssammanhang. Den 8 maj 1945, den officiella dagen för Tysklands nederlag, var viktig för honom, huvudsakligen därför att det då stod klart för honom att han i det följande inte skulle kunna tillhöra något kollektiv. Han berättar i de ingående polisförhören under rättegången i Jerusalem:
 "Jag insåg att jag skulle få leva ett svårt individuellt liv utan ledare, jag skulle inte få direktiv av någon, några order och befallningar skulle inte längre riktas till mig och några tillämpnings föreskrifter skulle inte längre finnas att rätta sig efter. Kort sagt ett helt nytt, okänt liv låg framför mig."            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar